Hei,
Jeg har nå fått kikket på mine første kundeeksemplarer av Samsung sin 55/65Q95T Jeg har tidligere skrevet blogg om forrige utgave av QE65Q90 i 2019. Istedet for å teste og vurdere TV på første soft, så prøver jeg i år en litt annen tilnærming. Jeg ventet til soft 1302 med FILMMAKERMODE kom, før jeg forteller hva jeg har funnet ut.
Dette fordi at de første softutgaver av Samsung sine toppmodeller ikke viser hva TVen kan være istand til, de er nærmest litt i beta stadie på de første Soft versjonene. Denne bloggen omhandler mest SDR funn. Siden jeg ikke har kalibrert flere eksemplarer og størrelser av Q95T og kan derfor ikke si hva som er reel forskjell i ytelse mellom de på 4K HDR. Samsung har det med å endre ytelse på skjermen via soft-men inntrykkene nedenfor tar derfor utgangspnkt 1302 soften.
Forskjellen fra første soft på Q9/Q90 til de senere utgaver var så stor med tanke på lysstyring og blooming kontroll at jeg måtte dekke dette i flere blogger. Dette fordi at Samsung bla justerte hvordan skjermene følger EOTF 2084 kurven på 4K HDR og styring av baklyset.
I år ser det ut som som de har modifisert dette en del, men kommer tilbake i en senere blogg og vil legge til dette i denne bloggen om HDR ytelsen på et senere tidspunkt.
Men først kommer en enkel konklusjonen for de som vil bare lese kortversjonen av hva jeg har funnet ut. Nedenfor kommer en mer teknisk forklaring på hvorfor jeg har kommet til nettopp denne konklusjonen.
Konklusjon:
Årets Q95T er en evolusjon fra de tidligere års LCD skjermer med QLED teknologi (Q9FN og Q90R) som nådde toppen i 2018 (Q9FN) med tanke på fargevolum og kontrast/sortnivå. Siden da har både kontrast og fargevolum (DCI-P3) gått ned.
Årets utgave har et enklere 8bit+FRC panel med 120 dimme soner. Dette er ikke veldig synlig i praksis, men det går selvsagt ikke å lure fysikken – 120 er mindre enn 480 som det var på de forrige utgavene (65″).
Q95T har fått 1 HDMI 2.1 med full støtte, men mangler mulighet for å kjøre HDMI 2.1 fra reciever sammen med lyd fra Apper i TV. Dette er pga manglende HDMI støtte for HDMI 2.1 på eARC (HDMI 3 utgang).
Dette har andre konkurrenter fra f.eks LG (CX/GX) og Sony (XH900) løst på sine skjermer med HDMI 2.1. Dette er viktig å tenke over hvis du vil ha mer enn 1 HDMI 2.1 til f.eks PS5 og nye XBOX via HDMI 2.1 koblet opp mot skjermen.
Nå er det bekreftet at nye XBOX X får Dolby Vision støtte på Spill! Her vil denne skjermen kun få vanlig 4K HDR ytelse som gir et noe svakere resultat på spill siden den ikke støtter metadata formatet Dolby vision i likhet med alle Samsung skjermer.
Årets Q95T er den mest fargenøyaktige særlig på SDR som jeg har målt i 65″ og den er også noe bedre på 4K HDR utfra noen raske målinger, selv om Samsung prioriterer å gå litt sin egen vei. Det er svært synd at de fortsatt ikke støtter det klart mest utbredte metadata formatet Dolby Vision. Dette er en dealbreaker i min bok.
Den følger EOTF 2084 noe bedre før kalibrering på årets modeller, men konkurrentene følger den i enda større grad.
Samsung sine skjermer driver fortsatt å justerer lyset noe, dette er synlig i SDR men særlig i HDR modus. Men årets utgave synes å ha noe mindre «lyspumping». Så hvis du vil ha bilde slik de som har laget filmen vil at det skal se ut inkl skyggedetaljer, så ville jeg sett mot f.eks Sony/LG eller Panasonic, selv om gapet har minsket noe på årets Q95T. Du mister også skyggedetaljer og noe lysstyrke på små lyse objekter, men dette er den skjermen med minst lyslekkasje/blooming utenom OLED hvis dette er viktig for deg.
Den er svært lyssterk i 4K HDR på 55″ og 65″ (ikke målt 75, 85 enda) og gir noe mer smell i bilde på 4K HDR enn OLED. Fungerer utmerket og er best i lyst rom av 4K skjermer i dag, så lenge en ikke blir plaget av regnbuemønster som kan forekomme under spesielle lysforhold.
Bare ikke forvent at skjermen vil klare markedsførings avdelingen sin Quantum HDR 2000 påstand i lysstyrke ferdig kalibrert.
Generelt bruker 65″ å yte mest i lysstyrke på HDR ca 1500 nits ved 10% kalibrert, og så faller denne gjerne noe på de større utgavene gjerne noe i maks lysstyrke.
Samsung sine LCD skjermer har hatt i likhet med andre LCD fra andre produsenter noen utfordringer med skitten skjerm/dirty screen. Dette kan sees rundt omkring på skjermen. Sony har det ofte plassert i hjørner av skjermen.
Dette varier veldig fra eksemplar til eksemplar å er en del av panel lotteriet som med alle flatskjermer. De skjermene jeg har tatt 55″ og 65″ har ikke vært plaget mye av dette under de lysforhold jeg har kalibrert de i.
Men her må du se når du får skjermen hjemme hos deg.
Utfra erfaring så pleier dette gjerne å bli mer synlig på de større skjermene : 75-82″ og 85″. En må godta noe skitten skjerm uansett på LCD uansett produsent/pris er min erfaring. Hvis du ikke klarer dette må en kikke mot OLED som har dette i langt mindre grad, men det forekommer der også særlig på de helt mørke bildene i helt spesielle tilfeller og filmer. Ingen teknologi er perfekt, men OLED er generelt mye mindre plaget på dette.
Selv om det kan synes at jeg er svært negativ, så mener jeg at på mange måter er dette den beste topp modell 4K Samsung skjermen jeg noen gang har målt og sett med tanke på korrekte bilder. Av naturlige grunner er dette fortsatt ikke noen OLED skjerm, men jeg kan varmt anbefale den så fremt en ikke tror at dette er verdens beste TV og en referanse skjerm for det får du IKKE med denne skjermen.
Hvis du ønsker en LCD som har enda mer naturlige bilder og ganske så lik maks lysstyrke så ville jeg kikket på Sony sin XH95 serie. Jeg mener fortsatt at alle OLED er bedre totalt sett enn denne skjermen, særlig i et mørkt rom hvor OLED er overlegen.
Men dette er en knakende god LCD skjerm som er svært egnet til allround bruk i variert belysning og sitte posisjon. Den er på mange måter den beste LCD skjermen særlig med tanke på sortnivå/lysslekksje for mange. Mange vil like denne skjermen og jeg anbefaler kjøp så lenge en har tenkt over bruksområdet.
Hvordan jeg kom til konklusjonen?
Nedenfor kommer hva jeg har funnet etter å ha sett på skjermen i en vanlig stue ferdig kalibrert.
Alle mine inntrykk bygger på kalibrerte bilder hjemme i stue. Det var ikke mørkt denne gangen, men heller svært lyst og skjermen ble derfor kalibrert for å fungere i lyst rom+normal belysning.
65Q95T og 55Q95T hadde begge soft 1302 ved utført kalibrering.
Jeg har skrevet om 2018 Q9FN i flere omganger og Q90R i fjor i flere omganger. Denne bloggen vil omhandle 55Q95T og 65Q95T.
Som vanlig kommer målinger på facebook siden min
Årets Q95T har som nevnt i konklusjonen fått redusert antall dimmesoner fra de tidligere utgavene Q9FN og Q90R. Dette vil si at 65Q95T har ca 120 dimmesoner. Mens det på Q9FN og Q90R var ca 17000 pixler pr dimme sone er det iår ca 69000 pixler pr dimme sone. Som nevnt i konklusjonen fungerer styringen av disse svært bra i de fleste bruksområder.
Kontrast og sortnivå.
Etter kalibrering sjekket jeg kontrast med 4 X 4 sjakkbrett på skjermen. Ferdig kalibrert på SDR så ligger reel kontrast på ca 6580:1 for 55Q95T på SDR og 7164:1 på 4K HDR min sort var 0,020 nits ved 137 nits på SDR. Maks reel lysstryke er ca 541 nits på 100% SDR.
På 65Q95T ligger ANSI kontrasten litt høyere med ca 7153:1 på SDR og opptil 7870:1 på 4K HDR ved 4X4 ANSI. Dette er på nivå med Q90R fra ifjor. Men i praksis er nok sortnivået litt bedre pga annen styring av bilde/kontrastfilm. Siden Samsung sine skjermer kjenner igjen testbilder og dermed optimaliserer bildestyring opp mot dette så må en ta målinger med et lite forbehold og heller se hva en ser i praksis på levende bilder.
Også årets utgaven bør stå i Lav eller Standard dimming på vanlige TV bilder. Setter du skjermen på HØY i SDR så klarer ikke skjermen å gi korrekt bilde. Skjermen klarer da over 1100 nits på 10% test bilde i HØY dimming på vanlig SDR signaler. Standard dimming er den innstillingen som gir best sortnivå og korrekt gamma.
. I fjor hadde 65Q90 7660:1 SDR ved lav dimming innstilling på bak-. Sortnivået ved Ansi kontrasten var da 0,028 nits.
Iår på en 65Q95T kalibrert for lys i rommet var min sort 0,026 nits ved 186,59 nits på 4X4= 7176:1 SDR i standard dimming. Satte jeg samme tv til LAV dimming ble sort 0,053 og 205,29 nits=3873:1. På høy dimming ble det hele 266,95 nits og 0,039 og 6844:1 i Ansi kontrast alle målt på samme 4X4 testmønster.
Dette er et bra sortnivå på LCD hvor man må være i dempet belysning for å se at skjermen ikke er sort. På dagtid ser det sort ut. Vi er fremdels et stykke unna OLED sort som er eneste skjerm teknologi som gir helt sort (0,0000) men denne skjermen vil gi en bedre opplevelse i mørkt rom enn ved de tidligere soft utgaver i praksis siden kontrast filmen er modifisert med noe svakere innsynsvinkel. Anbefaler uansett ha på litt svakt lys for å avlaste og «lure» øynene.
Kontrasten er fremdeles en god del lavere enn 2018 2018 Q9FN i 75″ har en Ansi kontrast på over 19000:1 målt i lav setting og 0,009 nits. Årets modell vil fremdels derfor ha et noe svakere/blassere bilde ut i fra denne testen i et helt mørkt rom. I en vanlig belyst stue ser denne TVn svært bra ut! Det kan forekomme regnbuemønster over skjermen under spesielle forhold.
Hvis du ikke sitter i mørkt rom er det ikke sikkert at du merker den noen svakere kontrasten i det hele tatt. Sitter du i 100% lyskontrollert rom «batcave» vil du se at dette er ikke OLED. Her er det kun OLED som gir helt sort og den beste opplevelsen. Dette vil bli særlig synlig på HDR signaler.
Forrige års Q90R var imponerte stort til å være LCD med tanke på sortnivå. Årets modell kan er på samme nivå utfra målinger men i praksis så synes den å være litt bedre siden de har modfisert innsynsvinkelfilmen i fronten av TV noe. Du vil fremdels trenge noe lys på i rommet ved 4K HDR pga at da er sortnivået svakere pga høyere baklys(0,1 nits 4X4 ANSI) enn OLED som har 0,00 nits også på HDR.
Ansi kontrasten forteller mye om hvordan bilde blir reelt med informasjon i bilde. Samsung sine skjermer slår av bildet når de får et helt sort testbilde. Det gjorde også denne skjermen.
Jeg fikk som sagt ikke sett denne skjermen heller i «syretesten» dvs 100% mørkt rom. Kan derfor ikke være for bastant om hvordan kontrast forskjellen faktisk arter seg i praksis.
I praksis har Q95T et svært godt sortnivå. Det var kun med helt mørkt rom at den vil falle i gjennom mot OLED.
Den er minst like bra som Q90R fra i fjor med tanke på absolutt sort.
Årets skjerm holder på kontrast og sortnivå noe mindre enn Q90R fra ifjor Årets modell har et side innsynvindu på ca 45 grader som fungerer best.
Pga at en ikke kan slå av baklys, har jeg ikke fått til å måle panelkontrast på denne skjermen som jeg gjorde på Sony sin 75ZD9.
Lysstyrke SDR:
Også iår er det forskjeller i maks lysstyrke mellom de forskjellige bilde størrelsene-denne bloggen gjelder 55 og 65Q95T. Har ikke sett 75Q95T eller 85Q95T så kan ikke si om lysstyrke fallet jeg fant ifjor gjelder også årets større utgaver av Q95 modeller.
Målte 65Q9FN 2018 og den gir over 1100 nits i SDR på 10% med korrekt gamma i samme øvelse med baklys på høy. Den hadde siste soft 1260 ved kalibrering.
Årets utgave av 65Q95T med soft 1302 klarer 541 Nits ferdig kalibrert med 10/100% skjerm flate med korrekt gamma. Hvis jeg setter lokal dimming til høy så klarer den 1175 nits på 10% testbilde-men da knuser den bilde og gamma styring blir feil opp mot bilde standard samt at fargebalansen drar ivei-bilde blir skade lidende.
Årets modell har en ny utgave av ultra viewing filtret.
Bildekvalitet:
Skjermen jeg kalibrerte sto i lys stue. Den sto i Standard modus ved første måling. Denne innstillingen er en mellomting mellom dynamisk som ofte blir brukt i butikker og FILM som er utgangspunkt for kalibrering. I standard innstilling var bilde for kraftig med sprengte kontraster og fargene var ikke naturlige.
Fabrikkene setter ofte standard innstillingen nærmere butikk enn en FILM/kino innstilling slik at kundene ikke skal få «sjokk» av bildeforskjell fra butikk til hjemme i stua.
Grunnen til at det er en egen butikkinnstilling er at butikker gjerne har 3-4 ganger mer lysmengde enn du har hjemme. Derfor passer disse alt for kraftige bildeinnstillingene bedre for å tiltrekke seg din oppmerksomhet. Forskning viser at den skjermen som har mest lys og mest farge på en TV vegg, den velger vi i løpet av 10 sekunder. Derfor er det en kamp mot oppmerksomhet i butikken og TV produsentene drar derfor bilde til 12 på en skala til 10.
Ikke la deg lure! Sett TVene i Film/filmmakermode bildemodus og sammenlign. Det er 100% håpløst å sammenligne TVer i butikkmodus.
Nok om dette. Jeg målte skjermen i filmmakermode som er beste modus fra fabrikk. Selv i denne modusen som var svært bra er det en del å hente særlig i gråskala kalibrering. De skjermene jeg har tatt har i hovedsak hatt for mye blå farge og lite rødt/grønt. Etter kalibrering blir skjermen veldig behagelig å se på og kan minne om en OLED skjerm og det er som kjent ikke negativt.
Men på en OLED skjerm så «popper» fargene og bilde mer pga pixel kontroll. Personlig så ser jeg forskjell etter ca 2 sekunder-men så er nok jeg litt «yrkesskadet» Det er noe eget med et kalibrert OLED bilde. Det gir en helt egen kombinasjon av skarphet og fine korrekte farger som ingen LCD med QLED filter enda ikke kan matche-men de kommer stadig nærmere.
Denne skjermen leverer bilder av svært høy kvalitet etter kalibrering og som også holder på kontrast og farger i et ganske stort området men noe mindre enn Q90R fra ifjor.
Jevnhet skjerm:
Her må hver enkelt bruker avgjøre, men som sagt skal det veldig bra gjøres å finne 1 skjerm som er 110% på dette området særlig på bakled (FALD) som vi snakker om her. De har gjerne en litt blå lys farge som kan skinne igjennom noen ganger-som vist i gravity bilde.
Generelt sett så virker OLED å være jevnere, men kan ha farge tint igjen+skitten skjerm. Dette har blitt langt bedre de senere år men helt perfekt er det altså ikke, særlig på større skjermer. De skjermer jeg har tatt har ikke hatt noe veldig synlig skitten skjerm i de lysforhold jeg har kalibrert de i.
Sitter du i et mørkt rom så blir det desto viktigere at skjermen er ren. Her vil «panel lotteriet» avgjøre. Men generelt er dette et større problem på de større skjermene utfra min erfaring. Generelt så vil en dyrere topp modell som denne har mindre skitten skjerm enn en rimeligere modeller skjerm pga siling av panel.
Samsung bruker de beste panelene på se største utgavene og kjøper du en 7 serie vil du få en helt annen og svakere panel ytelse naturlig nok. En får ikke alt til 6000-8000,-. 7 serie fra Samsung er mest en SDR TV-ikke egnet for god HDR opplevelse.
Kalibrering SDR:
Jeg målte først skjermen i standard modus som er den bildemodusen TV kommer i fra fabrikk. Der hadde som ventet skjermen et kraftig blåstikk. Den beste modusen som jeg har valgt å fokusere på er FILM maker mode.
Denne skjermen var brukt i over 1 mnd før kalibrering og dermed ferdig innkjørt. Denne kalibreringen vil derfor være rimelig stabil i flere tusen timer.
Gråskala/hvitbalanse:
Fra fabrikk målt i filmakermode ligger dette eksemplaret av 65Q95T under delta avvik 5 i gråskala. Dette er et bra resultat fra fabrikk med tanke delta avvik som forteller hvor korrekte fargene er. Alt under 3 er bra. Under 1 så klarer ikke øynene våre å se forskjell selv om 2 like TVer står ved siden av hverandre. Målet er å komme under 3. Etter 2 pkt kalibrering så fikk jeg maks delta på 2.4 i avvik og snitt på 0,95 noe som er meget bra.
Det er mulig å hente enda mer og få alle målepunkter under 1 med en 20 pkt kalibrering. Da dette eksemplaret hadde en topp fra 30 til 70 ire.
Dette et meget bra resultat og på nivå med de beste skjermene fra Sony, LG og Panasonic.
CMS/fargesjekker:
Også denne skjermen har fått en forbedret CMS justering som på 65Q90. Dette gjør at farge nyansene treffer bra. Her fikk jeg 0,73 snitt og 2,16 maks. Dette er et meget bra resultat. Nytt og forbedret av året at skjerm klarer å treffe ytterpunkt samtidig som nyansene treffer. Så nå er denne skjermen på høyde med de beste fra LG, Sony og Panasonic på dette punktet-bra jobbet Samsung!
Når jeg sjekker denne skjermen med en utvidet fargesjekker med over 140 sjekk punkter så blir snittet 1,3 og maks på 3,2 . Dette er en meget god måling. Skjermen gjengir de fleste farger korrekt.
Hudtoner, himmel farge m.m blir korrekt gjengitt. Men den har noen farger som stikker seg ut men i mindre og nesten ikke synlig måte på årets modell. . Dette er en ytterligere forbedring fra forrige års modeller.
Så som alle QLED skjermer er ikke dette skjermen hvis du vil ha bilde 100% som regissør vil at filmen skal se ut som-men den kommer nærmere på SDR nærmere enn noen gang før.
Årets modell er en velkommen forbedring og treffer nyansene bedre enn tidligere utgaver. Den er som sagt nærmere de andre merkene i år og de aller aller fleste vil bli fornøyd da bildene er svært gode! Men fremdels har f.eks ikke rød fargen i TV2 nyhets kanalen samme dype rød farge som fra andre skjermer fra Sony sine LCD og OLED og OLED fra LG, Panasonic og Philips når alle er korrekt kalibrert. Rød på Q95T blir litt oransje/dall rød.
Men hvis du elsker film og virkelig vil ha den slik hudtoner o.l så realistisk som mulig så mener jeg å mange at OLED skjermene fra LG, Sony og Panasonic er veien å gå. Jeg må innrømme at jeg svak for Panasonic med tanke på hudtoner skal blir helt naturlige.
Jeg vet at jeg pirker, men når vi snakker om skjermer i toppsegmentet så forventer jeg topp resultater i alle måle parameter og når jeg tester levende bilder. Her har særlig LG/Sony og Panasonic satt standarden tidligere og den er høy-svært høy. Dagens beste skjermer gjengir bildene med meget stor presisjon ferdig kalibrert og det gjør denne også i 98% av tilfellene.
Konklusjonen på SDR er at dette er en meget god skjerm som er noe bedre enn 2019 utgaven, men det finnes litt bedre skjermer som jeg har målt når det gjelder toppmodeller når det gjelder fargenøyaktighet og gjengivelse av f.eks hudtoner hvis en vil ha alt 100% i alle situasjoner.
Du må også leve at også denne Samsungskjermen sin logaritme er satt opp for å minske lysslekkasje uansett kostnad for skygge detaljer som jeg skrev en blogg om tidligere.
Oppscalering fungerer fint fra 720P og oppover. Når ultra veiwing filtret er aktivert så mister skjermen noe skarphet opp mot de beste skjermene i 4K klasen-men årets modell er skapere enn forrige års modell. Den har ikke helt skarpheten til de beste skjermen fra Sony LCD enda på 4K HDR men kommer nærme enn ifjor.
Bevegelse:
Denne skjermen er god på bevegelser. Den virker å være veldig lik 2019. Den har også Samsung hikken hvor bilde kan hakka til noen ganger-sees særlig på 50HZ mot TV loger som begynner å flimre. Løsningen er da å slå AV motion noe jeg anbefaler-men dette er en smakssak. Denne «hikken» har vært med Samsung lenge nå håper på en fiks ved neste generasjon. Samme gjelder iår selv om det går lengre imellom hver gang hikken oppstår.
Innsynsvinkel:
Forrige års modell hadde et større området hvor bilde holdt farger og kontrast. Bilde falmet først når når en kom langt ut på siden.
Årets modell har et videreutviklet filter som fungerer inntil ca 45 grader.
Her vil en OLED skjerm være bedre fra alle vinkler.Fornuftig nok har de gjort om litt på filtret iår å fått noe økt kontrast og skarphet isteden for å prøve å lage en OLED ut av LCD. Sony har noe det samme filtret på sine modeller men sony sine filter tar kun å senker kontrasten noe men beholder skapheten i større grad.
Sitter du ekstremt på skrå dvs over 50 grader i forhold til TVn så vil jeg anbefale å gå for OLED skjerm. Denne Tv vil fungere i de aller aller fleste stuer med tanke på inn synsvinkel.
Skjermen er mindre følsom for høyde enn forrige års modell
På vanlig TV(SDR) ser en ikke veldig mye til lyslekkasje «blooming» rundt et lyst objekt. Men sitter en på skrå så ser en lysslekkasjen enklere. Årets modell med «kun» 120 dimme soner er stort sett like god i de fleste situasjoner som Q90 fra ifjor med 480 dimme soner.. så dette er bra jobbet av Samsung. Årets modell dimmer bla ned under tekster noe å beholder større lysstryke på mindre lyse området. Men noen ganger så faller dimming igjennom naturlig nok. Fysikk er fysikk og 120 er mindre enn 480. Dette er mest synlig på 4K HDR innhold pga langt høyere lysstryke.
Skjermen blir som et sort hull som 65Q9FN og er best i klassen i et svært lyst rom som nevnt tidligere. Det blir svært lite reflekser sammenlignet med andre TVer. En ser noe reflekser på mine bilder, men jeg vet ikke om en annen skjerm pr nå med mindre reflekser. Men som sagt lengre oppe så vil en få regnbuemønster under noen lyssforhold. Jeg har selv sett dette hos kunder-noen plages ikke av dette og noen gjør det.
HDR kalibrerings resultater:
Nå er vi kommet til HDR kalibrering vil jeg hovedsakelig bruker noen raske måle verdier fra en 55Q95T. Det synes å være forskjeller på EOTF styring på de forskjellige størrelser. Her har jeg kun målt fra fabrikk og har ikke kalibrert noen enda.
På de eksemplarer jeg har kontroll målt har 55Q95T fulgt kurven noe bedre enn 65Q95T begge på soft 1302.
Som tidligere har ikke Samsung sine skjermer Dolby Vision støtte dette er et stort minus i min bok. Årets modell synes fortsatt å ha en «aktiv» justering av lysstyrke selv om Samsung har gjort om dimming slik at HØY dimming skal være mest korrekt uten innblanding fra TV. Det er mindre synlig iår.
Bilde nedenfor er hentet fra HDTV test sin sammenligning av Q90R vs C9.
Selvsagt har Q90T mer trykk i de lyse 100% delene av bilde. Men se på sanden i stranden hvor utvasket den er på Q90R. Dette skylles hovedsakelig svakere kontrast. En ser mer detaljer i sanden på Oled skjermen. Dette er helt som forventet når ansi kontrast forskjellen er: ca 7800:1 og over 700 000:1 på OLED skjermen i reel kontrast på HDR. Flere hunder ganger større kontrast er synlig. Lysstyrke er IKKE alt på 4K HDR.
Jeg bruker å sammenlignet med grunn muren(sortnivå) på et hus. Det hjelper ikke hvor mye du bygger opp på grunnmuren i form av lysstyrke hvis ikke grunnmuren er sterk nok! Dette blir svært tydelig på 4K HDR hvor min sort er 0,105 og det er mørke grått i beste fall og ikke sort når det er mye informasjon i bilde slik at dimme soner blir satt ut av spill.
Gråskala/EOTF kruve:
Her komme vi til det punktet som jeg var lite imponert over både på 2018 utgaven 75Q9FN og på forrige årets 65Q90R og det er hvordan skjermen følger EOTF kurven. Men her har det skjedd ytterligere forbedringer til det bedre og avviket i filmaker mode er nå nede i maks ca 300 nits mot opptil 900 nits på tildligere års modeller. Det er tydelig at Samsung har justert ned «lys pumpingen» i denne soft utgaven 1302 mot tidligere års modeller.
Dette er bedre i min bok at Samsung ikke fokuserer på maks lysstyrke men heller satser på mer korrekte bilder. Årets Q95T ser ut til maks ut på ca 1450- 1500 nits som er noen hundre nits lavere enn forrige års Q90R som lå på ca 1700-1800 nits ferdig kalibrert i 65″ og ca 1200-1500 nits i 75″
Også iår må jeg manipulere kurven via kontrast justering for å treffe EOTF. Strengt tatt synes jeg dette er noe tull ihvertfall i filmakermode som er laget for at du skal få se filmene slik filmregissøren vil at filmen skal se ut på TV uten å måtte gjøre noen justeringer. Vær så snill Samsung å la ihvertfall denne modusen følger EOTF 100% i fremtiden!
Alt i alt så er første inntrykket at denne skjermen er bedre enn 65Q90R på 4K HDR. Jeg håper også at de lar lysstyrken være fast og ikke gå opp/ned utfra bilde informasjon f.eks teksting på 4K HDR. For noen blir dette irriterende å se på. En ren Dolby Vision modus hadde vært kjærkommet og er et must ved neste oppdatering hvis Samsung skal klare å tiltrekke seg de som verdsetter å hente ut potensialet av skjermen. HDR10+ har alt for liten utbredelse pr nå på f.eks Netflix.
Fargesjekker og fargerom:
Kun målt fra fabrikk. Fortsatt synes samsung sine skjermer å være satt opp mot 100% lysstyrke på fargerom. De treffer OK- på fargesveip. Dette er ikke på nivå med LG, Sony eller Panasonic før kalibrering.
Lyslekkasje/blooming:
Her har jeg ikke sett nok på forskjellige skjermer eller størrelse til å kunne danne meg et inntrykk.
Det er fremdeles slik at OLED er klart bedre på dette området med 0 blooming.
Når jeg får kalibert flere 55/65/75Q95T på 4K HDR vil jeg dele mine inntrykk.
Dette var det jeg har funnet ut sålangt. Det har vært et spesielt år og det er først nå nylig jeg har begynt å kalibrere årets modeller.