Kalibreringsmannen

Blogg

Bloggen

Første titt på Samsung QE90 2019-er den bedre enn OLED?

Hei,

Da var vi kommet til 2019 og jeg fikk endelig sett på årets QE65Q90. Jeg har ventet spent på å se hvilke forbedringer de har klart å få til fra forrige års Q9FN som i 2018 gjorde mye korrekt for å gi Samsung økt sjanse til å konkurrere på like vilkår mot OLED skjermer fra andre konkurrenter (LG, Philips Sony og Panasonic). Disse konkurrentene får OLED panel fra LG, som de bruker i deres TV med egen bildebehandling i deres topp modeller.

Samsung produserte store RGB (rød, grønn, blå) OLEDpanel som var minst like bra som LG sine WRGB (hvit, rød, grønn, blå) OLED panel for en del år siden. Samsung  hadde alt for stor kasteandel og store problemer med å få de til å fungere, og avviklet sin OLED produksjon etter kort tid.

Etter denne erfaringen skiftet Samsung mening om OLED og gikk over til å forbedre LCD skjermene. Disse ble omdøpt til QLED til 2017 sesongen. Navnet er jo ganske likt OLED, men er altså ikke noen OLED kun en kraftig forbedret LCD skjerm.

Samsung har etter denne erfaringen offisielt ikke hatt tro på OLED. De  har fortsatt sin produksjon med RGB OLED til telefoner, så helt uten tro på OLED kan de ikke være etter min mening.

Dette kan jo skylles at Samsung som  er nr 1 og LG er nr 2 i TV verden målt i salg av flatskjermer.  Da kan det jo være litt “kjedelig” å innrømme at LG tross alt har den best fungerende OLED for større skjermer med sin patenterte WRGB OLED teknologi.

Dette er litt av bakgrunnen til at vi er der vi er idag.

Samsung bruker som nevnt ovenfor et LCD panel som har vært med oss siden flatskjermen sin barndom. Dette panelet er forbedret med  LED og bakbelyst med Quantum dots, og det er her benevnelsen QLED kommer fra. Nytt på årets modell er at de har lagt til enda et lag i LCD panelet som skal gi bedre innsynsvinkel. Jeg kan bekrefte først som sist at det gjør det. Årets Tv har langt bedre innsynsvinkel enn Q9FN fra 2018.

Hvordan skjermen oppfører seg mot de andre OLED toppmodellene skal jeg forklare i denne bloggen. Mange vil nok oppleve denne bloggen som vel teknisk. Ønsker du en rask oppsummering så anbefaler jeg å se i konklusjonen.

Alle mine inntrykk bygger på kalibrerte bilder i butikkbelysning med de utfordringer dette medfører. Vil selvsagt komme tilbake med mine funn når jeg får sett skjermen i en vanlig stue og mørkt rom. Tv hadde soft 1046 som var siste tilgjengelige ved utført kalibrering 08.04.2019.

Jeg har skrevet om 2018 Q9FN i flere omganger. Den første titten finner du her 75Q9FN 2018 skjerm hvor jeg ikke var helt fornøyd med hvordan den oppførte seg særlig på 4K HDR. Så fikk skjermen en oppdatering, og ting var bra en god stund.

 

Som vanlig kommer målinger på facebook siden min

Årets Q90 har samme antall dimmesoner som forrige årsmodell. Dette vil si at 65Q90 har 480 dimmesoner. Bilde nedenfor viser 1 dimmesone som inneholder ca 17000 pixler på en 4K skjerm med 3840X2160:  8 294 400 pixler totalt. 75Q90 har et større antall dimmesoner med over 600.

Visuell ca størrelse på dimmesone er papirlapp. Testbilde er 10% stort på 75Q9N

 

Kontrast og sortnivå.

Jeg tok etter kalibrering og sjekket kontrast med 4 X 4 sjakkbrett på skjermen i butikk. Ferdig kalibrert på SDR så ligger reel kontrast på ca 7660:1 (184/0,024 nits) ved lav innstilling på bak-led . Hvis jeg setter bak-led  til høy (maks) så øker kontrasten til til 7891:1 (363/0,046 nits). Dette er en god del lavere enn 2018 modellen ved samme test. 2018 Q9FN i 65 har en Ansi kontrast på  11000:1 målt i lav setting. Årets modell vil derfor ha et noe svakere/blassere bilde ut i fra denne testen i et mørkt rom.

Jeg vet mer om hvordan dette vil arte seg når jeg får sett skjermen i dempet belysning. Forrige års Q9FN imponerte stort til å være LCD med tanke på sortnivå. Årets modell er svakere. Ansi kontrasten forteller mye om hvordan bilde blir reelt med informasjon i bilde. Laveste sort er 0,003 nits (måleutstyr sin grense) Samsung sine skjermer slår av bildet når de får et helt sort testbilde.

Jeg har ikke sett kalibrert 65Q90FN mot OLED i mørkt rom enda. Jeg kan derfor ikke si bastant hvor stor forskjellen er, men at årets modell kan se ut til å ligge lengre bak OLED enn 2018 Q9FN synes åpenbart ut i fra Ansi testen.

65″  har 480 soner, noe som er bekreftet i flere tester. Samsung vil i likhet med Sony ikke si hvor mange dimmesoner sine TVer egentlig har.  Årets skjerm holder på kontrast og sortnivå ved langt større innsynsvinkler både sideveis og opp/ned enn 2018 utgaven.

Pga at en ikke kan slå av baklys,  har jeg ikke fått til å måle panelkontrast på denne skjermen som jeg gjorde på Sony sin 75ZD9. 

Bildekvalitet: 

Skjermen jeg kalibrerte sto i butikk, og var derfor i butikkmodus. Bildeinnstillingene i butikk (dynamisk) er helt håpløse å bruke hjemme. Bilde er alt for lyst og fargene er helt totalt feil. Du øker sjansen for å få vondt i hodet og at øyene blir tørre hvis du sitter å ser på QE65Q90 i dynamisk bildemodus hjemme i din stue. Anbefaler ingen å bruke innstillingen dynamisk hjemme, da kan man like godt kjøpe en billig TV.

I butikk med 3-4 ganger mer lysmengde enn du har hjemme, passer disse alt for kraftige bildeinnstillingene bedre for å tiltrekke seg din oppmerksomhet. Forskning viser at den skjermen som har mest lys og mest farge på en TV vegg, den velger vi i løpet av 10 sekunder. Derfor er det en kamp mot oppmerksomhet i butikken og TV produsentene drar derfor bilde til 12 på en skala til 10.

Ikke la deg lure! Sett TVene i Film/kino bildemodus og sammenlign. Det er 100% håpløst å sammenligne TVer i butikkmodus.

Nok om dette. Jeg tok selvsagt skjermen ut av butikkmodus og fikk kalibrert skjermen. Etter kalibrering så leverer denne skjermen meget gode bilder som er rimelig støyfrie og en kan lett se at skjermen yter bedre når en ser på bildene fra siden i butikken.

Bilde nedenfor viser forskjellen mellom en 65Q90 mot 65Q8DN i filmmodus sett fra siden. Begge har baklys på maks. Som en ser er årets QE65QE90 betydelig bedre på side innsyn enn Q8DN som står bak. Anbefales å se hos Elkjøp Lade Megastore. Der vil en også se forskjellen på vanlig FILM modus og kalibrert modus. Se særlig på hudtoner.

 

 

Så hvis du MÅ ha en 100% “ren” skjerm så tviler jeg faktisk at du finner dette på noen LED-LCD uansett merke eller OLED hvor noe fargestikk også kan forekomme. Skjemen i butikken var svært jevn og fin i panelet.

Her må hver enkelt bruker avgjøre, men som sagt skal det veldig bra gjøres å finne 1 skjerm som er 110% på dette området særlig på bak led (FALD) som vi snakker om her. Generelt sett så virker OLED å være jevnere men kan ha farge tint igjen.   Dette har blitt langt bedre de senere år, men helt perfekt er det altså ikke, særlig på større skjermer.

 

Kalibrering SDR:

Jeg målte først skjermen i standard modus som er den bilde modusen TV kommer i fra fabrikk. Der hadde som ventet skjermen et kraftig blåstikk. Når jeg satt TV i FILM modus så var i alle fall dette eksemplaret bra før kalibrering. Litt for mye blått, men første inntrykket er at 2019 Q90 er noe bedre fra fabrikk enn Q9 når begge står i FILM modus.

Hvis  en bruker verdier fra en annen kalibrert  QE65Q90 så er du garantert å få feil bilde da det vil være forskjeller eksemplarene imellom. La derfor TVn stå i FILM modus eller få den kalibrerte hjemme hos deg!

Kan nevne at jeg var hos 1 kunde med 2 stk Samsung 65Q9FN kjøpt samtidig. Begge hadde samme soft og var brukt like lenge. På den ene måtte jeg justere -2 på blåfargen i grå skala mens på den andre måtte jeg justere -12 på blåfargen i gråskala, for å få samme sluttresultat i gråskala. Når jeg sammenlignet begge TVer etter kalibrering var det ingen verdier som var like på gråskala eller fargerom. Begge var like opp mot D65/REC709  standard når begge var ferdig kalibret.

Derfor vil jeg sterkt anbefale å bare la skjerm stå urørt i FILM modus som er beste modus på denne QE65Q90. Sjansen for at du får “kalibrert” bilde med innlagte verdier fra en lik skjerm er liten.

Denne skjermen bør absolutt ha en individuell kalibrering fra eksemplar til eksemplar for å få hentet ut potensialet.  Pga oppbyggingen av bakled så vil blokkene kunne ha forskjellig fargetemperatur fra parti til parti. Årets QE65Q90 gir et  bedre førsteinntrykk med tanke på hvor bra skjermen er fra fabrikken.

Samsung har gjort om noe i kalibrerings justeringene på denne skjermen. Dette er mest tydelig på CMS fronten hvor alle farger har likt start nivå med 50 på alle justeringer.

Gråskala/hvitbalanse:

Fra fabrikk ligger dette eksemplaret under delta avvik 3 i gråskala. Dette er et bra resultat fra fabrikk. Skjermen er jevnere i gråskala enn Q9FN TVene bruker å være. Etter 2 pkt kalibrering så treffer skjermen bra med 0,71 i snitt delta avvik. Alt under 1 er regnet som meget bra slutt resultat.

Dette er en forbedring på 2 pkt kalibrering. På forrige års Q9Fn måtte jeg kjørte 20 pkt for å få samme slutt resultat.

 

CMS/fargesjekker:

Når jeg målte fargerommet på denne skjermen så vil jeg komme med mer bastant konklusjon når jeg har fått kalibrert skjermer hjemme hos kunder. Førsteinntrykket er bra. Skjermen er jevnere i nyansene. Etter 2 pkt kalibrering så er snitt avvik på 1,66 og 2,41 som er et meget bra resultat. Noen av fargene er da litt for svake i nyansene men ytterpunktene stemmer.

Etter å ha kjørt en automatisk CMS kalibrering så treffer nyansene bedre og jeg får 1.09 i snitt med 3,37 maks pga at da havner mange av fargene utenfor referanse ytterpunkter. Dette er ikke ukjent på Samsung skjermer. En må velge mellom korrekte nyanser eller korrekte farger i ytterpunkt. Siden dette er min første og eneste skjerm jeg har gjort dette på av 2019 modellene av QE65QE90, må jeg ta et forbehold at jeg finner en måte å få til begge deler på med korrekte nyanser fra svakt til full farge. Den er også kalibrert i butikk med de utfordringer dette medfører. En vil som regel få et bedre resultat når skjermen blir kalibrert hjemme.

Når jeg sjekker denne skjermen med en utvidet fargesjekker med over 140 sjekk punkter så blir snittet 1,7 og maks på 5. Dette er isolert sett en meget god måling. Skjermen gjengir farger korrekt. Hudtoner, himmel farge m.m blir korrekt gjengitt. Men den har noen farger som stikker seg ut når fargene ligger i ytterpunktene.

Det finnes skjermer(bla Sony AF8, AF9 og LG C8) som treffer bedre både i ytterpunktene og i mellom, blant de andre topp modellene opp mot REC709 fargerommet.

Kan nevne f.eks Philips sin OLED903 som jeg skrev blogg om hadde 1.4/4,4 i samme farge test. Her var alle fargene samlet i ytterpunktene under 3 mens Samsung skjermen har 3 farger over 3 og 3 under.

Jeg vet at jeg pirker, men når skjermen koster over 35 000 kr i 65″ så forventer jeg perfeksjon i fargegjengivelse og her har Sony og Panasonic satt standarden tidligere og den er høy. Dagens beste skjermer gjengir bildene med meget stor presisjon ferdig kalibrert.

Konklusjonen på SDR er at dette er en meget god skjerm, men det finnes bedre skjermer som jeg har målt når det gjelder toppmodeller når det gjelder fargenøyaktighet etter fargesjekker hvis en vil ha alt 100%.

Foreløpig konklusjon: QE65Q90 er litt  bedre enn 65Q9FN med tanke på fargenøyaktighet.

Oppscalering fungerer fint fra 720P og oppover og skjermen virker å være et lite knepp bedre enn 2018 utgaven av Q9FN.

 

 

 

1080 test bilde. Skarpt testbilde

 

Bevegelse:

Har ikke rukket å se detaljert på bevegelse. Kommer tilbake til dette når jeg får kalibrerte flere skjermer hjemme hos kunder.

Innsynsvinkel: 

Det er jo her at Samsung har satt inn støtet på årets modell. Forrige års modell hadde en snevert området hvor bildet var 100%. Bilde falmet når en kom ut på siden. Hvis en satt langt mot siden var bildet betydelig blassere enn rett forfra.

Årets modell har en kraftig for bedring på dette området!

 

Som en ser på bildene ovenfor så holder årets modell bedre på fargene på skrå vinkel. Men når en kommer mye på siden som bildet helt til høyre, falmer fargene kraftig. Her vil en OLED skjerm være bedre fra alle vinkler. Så NEI det er fremdels ingen OLED skjerm med tanke på innsynsvinkel, men en kraftig velkommen forbedring og den beste LCD skjermen jeg har sett så langt totalt sett. Når en tar med sortnivå/farge og innsynsvinkel.

Sitter du mye på skrå i forhold til TVn så vil jeg anbefale å gå for OLED skjerm.

Skjermen er mindre følsom for høyde enn forrige års modell

På vanlig TV ser en ikke veldig mye til lyslekkasje “blooming” rundt et lyst objekt. Men sitter en på skrå så ser en lysslekkasjen enklere. Dette er ikke en forbedring på dette området opp mot forrige års Q9FN som satte en ny standard i LCD verden på dette området. Men siden du må langt mer ut på siden på Q90 enn Q9FN så vil nok folk fleste ikke legge merke til dette.

Skjermen blir som et sort hull som 65Q9FN og er best i klassen i et svært lyst rom.  Det blir svært lite reflekser sammenlignet med andre TVer. En ser noe reflekser på mine bilder, men jeg vet ikke om en annen skjerm pr nå med mindre reflekser. Denne skjermen fungerer fint i en lys stue og har mye lys og ta av. Du skal ha en svært sær stue hvis denne skjermen ikke er mulig å bruke.

HDR kalibrerings resultater: 

Nå er vi kommet til HDR kalibrering.  Her målte og justerte jeg mange ganger og prøvde mye forskjellig for å se hvordan skjermen reagerte. Også her har Samsung gjort en forbedring på CMS/fargerom justering slik at den fungerer bedre enn 2018 modellene.  Skjermen reagerer mye bedre på å justere CMS på denne skjermen.

Ansi kontrast på denne skjermen ble målt til 813/,110=7390:1 på 4K HDR aktivert. Dette er langt svakere enn forrige års modell. Målte forrige års modell til ca 15000:1

Gråskala/EOTF kruve:

Her komme vi til det punktet som ikke er noe bedre enn 2018 75Q9FN og det er hvordan skjermen følger EOTF kurven. Her er avvikene opp mot bildestandard uakseptabelt store med over 850 nits i maks avvik fra fabrikk målt i beste modus fra fabrikk , og det er ikke godkjent.  Denne skjermen klarer hele 2000 nits på maks og det er svært mye, men allikevel så lider 4K HDR ytelsene.  Det er ikke mulig få forbedre dette ved kalibrering. Her er Samsung sin skjerm dårligst i klassen bland topp modellene til å følge EOTF kurven.

Dette er synd for hvis en ser bort fra feil i lysstyrke, så er selve gråskalan svært korrekt med langt under 1 i snitt avvik og dette er meget bra når vi snakker om 4K HDR. Isolert sett er dette en forbedring mot 2018 modellene. Skjermen vil bli enda bedre hvis Samsung gir den en korrekt EOTF kurve-da vil den bli den beste utfordreren mot OLED som jeg har målt og sett. Har ikke målt 65ZF9 fra Sony enda.

Jeg prøvde vindustørrelser fra 1% og opp til 100%. Felles for alle bildestørrelser er at skjermen gir et for lyst bilde opp mot EOTF kurve. Se målegrafer på Facebook.  Dette er synd da jeg vet at Samsung kan hvis de vil som jeg skrev om i tidlige blogg om Q9FN med ny soft i 2018

Dette er helt bevist av Samsung. Jeg skjønner at mange kan like et lyst bilde som denne TVn har, men jeg gjentar meg selv at jeg forventer bedre enn dette av en toppmodell.  Det ikke mulig å få til en pen EOTF kurve ved kalibrering og beholde topp lysstyrke på hele 2000 nits. Beste EOTF/lyskurve fikk jeg ved å senke maks lysstyrke til 600 nits, da følger skjermen EOTF kurven sånn någenlunde men da er vel noe av vitsen med å ha hele 2000 nits tilgjengelig borte.

På Ansi sjakkbrett fikk jeg 0,110 i minste sort. Dette er et svakt resultat. Denne skjermen er mer grå enn sort på 4K HDR materialet.Bilde  til  venstre  viser  en  eldre  LCD  skjerm  som  har  0,09  nits. Min  Plasma  i bakgrunnen har  0,005  nits(den  er  på bak)  men  ikke  OLED  sort:  0,000  nits.

Dette blir derfor en reprise av 2018 før den ble ordnet med soft som igjen ble tilbake justert igjen med 1202.3 soft som er på 2018 skjermene nå. Dette skrev jeg om på Facebook.

Når jeg kjørte et vindu/nits så fikk jeg følgende verdier: 100% hvit så holder skjerm 600 nits i over 30 sekunder.  10% hvit gir maks 2000 nits som synker til 1800 nits etter mange målinger. Både 1, 2 og 5% vindu ligger under 1500 nits, så det er helt tydelig at skjermen er optimalisert for 10% test bilde.

 

Fargesjekker og fargerom: 

Den har mye farger og fyller 93% av UHDA-P3. Den er  noe mindre enn 2018 modellene.  Når jeg kjører fargesjekkeren etter den svært strenge DEICTCP 240 som er laget for 4K HDR, så ligger de fleste sjekkfarger over 10 i avvik når en tar med lys opp mot EOTF standard. Dette er alt for store avvik. Selve skjermen i seg selv treffer bra på selve fargene etter kalibrering. Det er det at skjermen har så mye lys på feil plasser som ødelegger 4K HDR.

 

Det hjelper ikke at skjermen har veldig mye mer lyslekkasje/blooming i 4HDR som er veldig synlig! Dette er en forverring opp mot 2018 Q9FN som var best i LCD klassen med svært lite lyslekkasje. Når jeg kjørte samme test film på Q9FN så ser en ikke lyslekkasje rundt sverd i noe særlig grad. På QE65Q90 er den svært synlig selv i butikk. Dette var svært skuffende  og er en dealbreaker for min del. Denne skjermen vil ikke fungere i mørkt rom med 4K HDR hvis en tenker på ikke synlig lys lekkasje. Den vil ha sorte film striper pga at dimmensoner er større i ytterkant topp/bunn og er avslått.

Her har OLED satt standarden og opp mot den så taper denne Samsungen. Vet mer hvor stor forskjellen er når jeg får sett første QE65Q90 i mørkt rom.  Håper at Samsung får til å forbedre de ovennevnte punkter da skjermen har stort potensialet.

 

Konklusjon: 

Denne skjermen har mange sterke sider som god innsynsvinkel og mulighet for korrekte og naturlige farger på vanlig TV (SDR) etter kalibrering. Den har veldig forbedret innsynsvinkel og fungerer svært bra i et lyst rom og noe dempet belysning på vanlig innhold(SDR). Den er som jeg vurderer det best i klassen i et lyst rom og egner seg best til det. Kontrasten kunne vært bedre og er svakere enn forrige års modell både på vanlig TV(SDR) og 4K HDR. Men sålangt er dette den mest komplette LCD skjermen siden jeg ikke har sett Sony sin ZF9.

På 4K HDR så kan jeg ikke anbefale denne skjermen opp mot mine krav. Det er mye lyslekkasje rundt objekt i bilde, skjermen har for lyst bilde og det ser ikke naturlig ut på 4K HDR. Dette er synd da jeg vet at Samsung kan hvis de vil! På mange vis blir den et steg tilbake fra forrige års skjerm. Den imponerte meg stort med meget bra sortnivå til LCD å være og fine bilder når en satt rett forfra. Årets modell ser ut til å være mer egnet i lyse omgivelser  hvis en vil se 4K HDR med tanke på absolutt sort. 4K HDR hadde bedre forutsetninger til å fungere på 2018 modellen som hadde både mer kontrast og mer farge å ta av.

Jeg kan derfor ikke  anbefale denne skjermen da ytelsene på 4K HDR er langt under det jeg forventet til prisen. Skjermen kan oppgraderes og jeg håper at senere softvare utgaver kan bøte på denne skjermen sine svake sider.

Mange inkl meg ble gledelig overrasket over ytelsene til 2018 modellen av Q9FN når soft problemene justerte 4K HDR korrekt. Den var klart bedre enn 2017 modellene som jeg betrakter som et mageplask. Årets 2019 utgave av Q90 har noen sider som beviselig er bedre enn 2018 som: Fargegjengivelse på vanlig TV(SDR og delvis på 4K HDR), innsynsvinkel,   samtidig som den har tatt et steg tilbake på 4K HDR/EOTF og lys lekkasje.

Det er bedre å ofre noe maks lysstyrke å få et bedre bilde enn et lyst bilde med masse lyslekkasje. Samsung ville ta opp kampen mot OLED i større grad med årets modell. Og ved vanlig TV i en lys stue så vil denne skjermen på noen områder være bedre egnet enn en OLED skjerm, men sitter du å ser 4K HDR film i mørkt rom så er OLED totalt overlegen slik jeg bedømmer det ut i fra første korte titt i butikk. Det er faktisk slik at da vil jeg anbefale å kjøpe 2018 65Q9FN hvis du fortsatt får tak i den og “må” ha Samsung. Du må da sitte rett på.  Det er fremdels en bedre skjerm opp mot pris slik jeg bedømmer det totalt sett (med korrekt soft) og du sitter rett forfra.

 

Mange kan nok synes at jeg har satt listen høyt og det har jeg. Men jeg vurderer alltid skjermene opp mot de beste i markedet uansett pris. For meg teller bilde standarder på SDR og HDR og ytelsen i et helt mørkt rom opp mot disse mest. Her faller dessverre denne skjermen igjennom pr nå på 4K HDR.

Så som svar til spørsmålet i overskriften-nei årets Q90 er ikke bedre enn OLED pr nå.  Håper Samsung ordnet dette via soft slik de gjorde forrige år og lar det være ordnet.

Som vanlig er det bare å spørre meg hvis dere har noen spørsmål!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Bildekalibrering

Hvorfor kalibrere? Alle TVer i standard innstilling er i dag feil innstilt. Dette skyldes at TVene er justert mot butikklys og ikke mot hjemme bruk. Derfor blir fargene for sterke og bildet blir både for mørkt og lyst samtidig, slik at en mister mange detaljer i bildet. Under en kalibrering[…]

Les mer

Lydkalibrering

Hva går lydkalibrering ut på? Lydkalibrering går ut på å få best og mest mulig korrekt lyd ut av høytalerne dine ut fra de forutsetnignen som ligger til grunn. Siden ingen rom er 100% like vil dette selvsagt bil tatt hensyn til under en lydkalibrering. Du vil merke stor forskjell[…]

Les mer

Montering

Ved montering kan jeg siden jeg har kunnskap om hvordan lyd og bilde blir best mulig ta hensyn til dette under montering. Hvis en høyttaler er montert helt feil så vil ikke lyden bli så bra som den kan bli samme hvor bra høyttaleren er eller hvor bra den blir kalibrert. Det[…]

Les mer