Hei,
Jeg har nå fått kikket på mine første kundeeksemplarer av Samsung sin 75Q90 serie. Jeg har tidligere skrevet blogg om samme TV QE65Q90. Man skulle vel tro at disse Tver er 100% like? Nei, de er ikke det. Følg med videre så får du vite hva jeg fant.
Nytt i denne bloggen er at først kommer konklusjonen-hvis du vil lese mer om hvorfor jeg kom til denne konklusjonen så les videre nedenfor konklusjonen men en advarsel da dette kan være vel teknisk.
Konklusjon:
Møte med denne skjermen i 75Q90 ble langt bedre møte enn 65Q90 utgaven som skuffet stort særlig på 4K HDR. Her håper jeg at Samsung sørger for at skjermene blir mer jevne eksemplar til eksemplar. Denne skjermen var bra og jeg håper den viser nivået fremover.
Etter kalibrering så står denne skjermen frem som et svært bra kjøp for de som vil ha en stor LCD skjerm med gode bilder også fra siden. Etter siste soft har også sortnivået blitt bedre-en velkommen forbedring. 75Q90 har mulighet for noe mer korrekte farger på SDR enn Q9FN serien. Det synes tydelig at Samsung har stadig senket maks lysstryke på SDR til fordel for bedre kontrast/sortnivå.
65Q90 har mer lys og ta av. Her vil de senere soft utgaver ha enda lavere maks lysstyrke på 75″ men også bedre sortnivå. Den er fremdeles ca 125 nits over hva Oled skjermer klarer på 100% testbilde men den gir ikke så mye mer lys enn OLED lengre. De siste utgaver vil derfor litt mer lik OLED sort i mørkere rom.
Dette er fremdels ikke skjermen hvis du vil ha alt 100% korrekt da finnes det andre alternativer fra Sony og Panasonic og LG som er bedre til en lavere pris. Men for de fleste kunder vil denne skjermen være svært egnet ved variert bruk i et rom med litt lys.
Jeg ser at mine funn stemmer bra med blindtesten fra HDTV test hvor 65Q90 kom på siste plass totalt sett men vant i lyst rom testen. Dette er ingen OLED killer-men det er en svært god TV og den beste LCD skjermen på markedet i sin klasse og svært godt egnet i lyst rom og hvis en har på noe lys i rommet hele tiden for å «kamuflere» et litt svakt sortnivå. Gledelig at sortnivå har blitt bedre ved siste soft. En må tåle noe mer «black crush».
Den har mulighet for gode bilder også på 4K HDR som blir rimelig korrekte etter kalibrering-men ikke av referanse standard. Lysslekkasje er minsket kraftig på 4K HDR pga mindre «lyspumping». Den er nå på nivå med Q9FN fra i fjor. En må regne med at skjermen justerer lysstyrke opp/ned særlig på 4K HDR vil dette være synlig-noen vil synes at dette er irriterende. Pga algoritmen til Samsung vil ikke den skjermen gi maks lysstryke på små objekter.
Håper Samsung klarer å gi enda mer korrekte bilde bilder på 4K HDR uten plutselige lys hopp i fremtiden via Software oppgradering. Denne skjermen med soft 1303/1318 er steg i riktig retning. Håper Samsung slår av sin aktive lysstyring og innfører en REN Dolby Vision modus på neste generasjon slik at også Samsung eiere kan få korrekte bilder. HDR10+ er egentlig en vits på denne skjermen siden den har langt over 500 nits som HDR10+ er laget for. Soft 1318 gir skjermen bedre sortnivå.
Kontrasten er svakere enn på forrige års modeller pga wide angle filtret så her taper denne skjermen mot 2018 utgaven og særlig på OLED. Hvorfor Samsung fortsatt sier det har 100% fargerom når skjermen har enda mindre (93% DCI-P3) enn 2018 er en liten gåte for meg. Sitter du i mørkt rom så finnes det bedre alternativer. Det finnes også bedre alternativer på HDR-les OLED skjermer som vil være mer korrekte på både SDR og HDR. OLED har vunnet på HDR i blindtester selv om de har betydelig lavere maks lysstryke. Ved siste soft ver 1318 synes sortnivå å ha blitt bedre. Min sort ved kalibrert er nå 0,016 nits.
Jeg har som alltid lagt lista høyt-for høyt vil noen mene. Men til over 50 0000 kr så bør ting være topp notch. Og der er ikke denne skjermen opp mot gitte bilde standarder særlig på 4K HDR. Men denne skjermen leverer dette i langt større grad enn 65Q90 med sin soft og kan anbefales som et bra kjøp med visse forbehold.
Du bør da ha tenkt gjennom bruks området og hvor viktig korrekte bilder er for deg. Samsung går litt uten for «normen»også med denne skjermen. Det er synd og et stort minus at skjermen mangler Dolby Vision som eneste store TV produsent. Dette vil være en deal breaker for mange inkl meg-samme hvor bra skjermen hadde vært og er.
Jeg har tidligere ikke personlig vurdert Philips og Panasonic sine OLED skjermer som alternativ til meg selv siden de manglet Dolby Vision
Nedenfor kommer hva jeg har funnet etter å ha sett på skjermen i en vanlig stue.
Alle mine inntrykk bygger på kalibrerte bilder hjemme i stue. Det var ikke mørkt denne gangen, men heller svært lyst og skjermen ble derfor kalibrert for å fungere i lyst rom+normal belysning.
Tv hadde soft 1318 ved utført kalibrering.
Jeg har skrevet om 2018 Q9FN i flere omganger. Den første titten finner du her 75Q9FN 2018 skjerm hvor jeg ikke var helt fornøyd med hvordan den oppførte seg særlig på 4K HDR. Det er helt tydelig at soften 1303 på 75Q90 er vesentlig annerledes enn min første titt på 65Q90 som hadde den første soft (1046) som var tilgjengelig på disse TVene ut i fra det jeg vet.
Som vanlig kommer målinger på facebook siden min
Årets Q90 har samme antall dimmesoner som forrige årsmodell. Dette vil si at 75Q90 har ca 600 dimmesoner. Bilde nedenfor viser 1 dimmesone som inneholder ca 17000 pixler på en 4K skjerm med 3840X2160: 8 294 400 pixler totalt. 65Q90 har 480 dimme soner pga at den er mindre og 55Q90 har ca 300 dimmesoner.
Visuell ca størrelse på dimmesone er papirlapp. Testbilde er 10% stort på 75Q9N
Kontrast og sortnivå.
Etter kalibrering sjekket jeg kontrast med 3 X 3 sjakkbrett på skjermen. Ferdig kalibrert på SDR så ligger reel kontrast på ca 3385:1 (HØY dimming)-3615:1 (LAV dimming). Når 65Q90 hadde 7660:1 ved lav dimming innstilling på bak-led i samme test er det tydelig at denne skjermen er svakere på ANSI kontrast. Sortnivået ved Ansi kontrasten er 0,028 nits. Etter å ha sjekket flere 75Q90 synes det å være en forskjell mellom eksemplar til eksemplar. Siste 75Q90 med soft 1318 hadde en 3X3 ANSI kontrast på 7625:1 med min sort på 0,016 nits. Dette er en synlig og velkommen forbedring!
Ved siste soft så yter 75Q90 ganske likt med 65Q90.
Dette er et rimelig bra sortnivå på LCD hvor man må være i dempet belysning for å se at skjermen ikke er sort. På dagtid ser det sort ut. Vi er fremdels et stykke unna OLED sort som er eneste skjerm teknologi som gir helt sort (0,0000) men denne skjermen vil gi en bedre opplevelse i mørkt rom enn ved de tidligere soft utgaver.
Kontrasten er fremdeles en god del lavere enn 2018 2018 Q9FN i 75″ har en Ansi kontrast på over 19000:1 målt i lav setting og 0,009 nits. Årets modell vil fremdels derfor ha et noe svakere/blassere bilde ut i fra denne testen i et helt mørkt rom. I en vanlig belyst stue ser denne TVn svært bra ut! Hvis du ikke sitter i mørkt rom er det ikke sikkert at du merker den noen svakere kontrasten i det hele tatt. Sitter du i 100% lyskontrollert rom «batcave» vil du se at dette er ikke OLED soft.
Forrige års Q9FN imponerte stort til å være LCD med tanke på sortnivå. Årets modell kan synes noe svakere og vil være mer avhengig av litt lys på i rommet for at sort skal bli sort. Du vil fremdels trenge enda mer lys på i rommet ved 4K HDR pga at da er sortnivået svakere pga høyere baklys.
Ansi kontrasten forteller mye om hvordan bilde blir reelt med informasjon i bilde. Samsung sine skjermer slår av bildet når de får et helt sort testbilde. Det gjorde også denne skjermen.
Jeg fikk som sagt ikke sett denne skjermen heller i «syretesten» dvs 100% mørkt rom. Kan derfor ikke være for bastant om hvordan kontrast forskjellen faktisk arter seg i praksis. Men at dette eksemplaret av 75Q90 ligger enda lengre bak OLED skjermer enn 2019 65Q90 og særlig 2018Q9FN synes helt åpenbart ut i fra Ansi testen. Dette er også bekreftet i HDTV sin blindtest:
75Q9FN 2018 har jeg målt opptil 19000:1 på HDR i ANSI 4X4 kontrast som er en enda tøffere kontrast måling. I praksis hadde den et svært godt sortnivå. Det var kun med helt mørkt rom at den falt i gjennom mot OLED.
Årets skjerm holder på kontrast og sortnivå ved langt større inn synsvinkler både sideveis og opp/ned enn 2018 utgaven. Den er så å si like god som en TV med IPS panel. Når en vet at IPS panel gjerne ligger på ca 1000:1 i samme øvelse så vil denne TVn gi et langt dypere sort og bedre opplevelse i et mørkere rom.
Pga at en ikke kan slå av baklys, har jeg ikke fått til å måle panelkontrast på denne skjermen som jeg gjorde på Sony sin 75ZD9.
Lysstyrke SDR:
Siden denne skjermen har klart svakere kontrast enn 65″ utgaven av Q90 så sjekket jeg hvor mye lys skjermen kan gi på SDR. Her ble jeg også noe forbauset over resultatet.
Denne skjermen vil i likhet med alle QLED med FALD (bak led) dimme ned små lyse objekter og gi et for mørkt bilde på f.eks en Stjerne himmel hvor noen stjerner vil forsvinne. Dette for å bedre sortnivå og gi lite lyslekkasje/blooming. Dette gjør også denne skjermen både på SDR og HDR. Den kan derfor gjøre at TVn får vel mørkt bilde i mørke scener opp mot bilde standard, men noe av dette kan kalibreres bort men ikke alt. Pga denne algoritmen vil denne skjermen derfor ikke gi like mye lys som en kanskje kunne forvente utfra målt lysstyrke på små objekter. Dette er også gjeldende på siste soft 1318.
Maks lysstyrke på denne 75Q90 etter kalibrering endte på 381 nits på 10% test bilde når gamma var korrekt-285 ved soft 1318. Hvis jeg satte baklyset til HØY så økte maks lys til 991 nits, men da «knuses» hele bilde i kontrasten og er ikke behagelig å se på – anbefales ikke 880 ves soft 1318. . Gamma kurven bil også helt feil. Dette pga at sortnivå har blitt bedre og dermed har maks lysstyrke gått ned-jeg mener dette er fornuftig av Samsung.
Det er mulig å få skjermen opp i ca 490 nits ved for høy kontrast og korrekt gamma – da er skjermen utenfor det jeg definerer som kalibrert. Dette er klart lavere enn 65Q90 og 75Q9FN/65Q9FN. Ved 1318 soft så klarer skjermen mindre enn tidligere softutgaver.
Her har jeg lurt litt på hva som kan gjøre dette? Jeg har sjekket spec og ser at skjermen bruker mer strøm, men litt mindre enn det en skulle tro ut i fra antall blokker som det er langt flere av på 75″ utgaven. En ser også dette på 4K HDR hvor 75″ ikke klarer å levere like mye maks lys som 65″.
Dette var tydelig hos nevnte 75Q90. Det var nok lys i den lyse stuen, men det var ikke overflod. På 2018 75Q9FN utgavene har jeg så å si aldri dradd skjermen til maks på baklys under en kalibrering. Da disse skjermene har mer enn nok lys å ta av. På årets 75Q90 skjerm måtte jeg dra baklys til maks for dagtid.
Målte 65Q9FN 2018 og den gir over 1100 nits i SDR på 10% med korrekt gamma i samme øvelse med baklys på høy. Den hadde siste soft 1260 ved kalibrering.
Jeg tror at ultra viewing filtret er årsaken. Det kan også være at strømforsyning litt liten i one connect når skjermen blir større. Noe som synes i større grad på denne 75″ utgaven.
Siden denne skjermen ikke klarer like mye lys som sine mindre utgaver både på SDR og HDR. Kommer til å sjekke dette nøyere-se ovenfor. Det er tydelig at 75″ har mindre lysstryke enn sine mindre utgaver.
Når jeg vet at enkelte OLED gir over 450 nits på 10% vindu på SDR ferdig kalibrert, så ble ikke forskjellen i lysstyrke like bastant som den har vært tidligere. På hvitt bilde på hele skjermen(100%) så ligger fremdeles OLED skjermer langt bak med 150 nits vs 285 nits ferdig kalibrert men forskjellen er ikke stor lengre.
Men i vanlig bruk (SDR) er ikke forskjellen så stor som en skulle tro hvis en tenker på ren lysstyrke.
Jeg har nå sjekket flere og de er rimelig like-kontrast har blitt bedre ved hver soft oppgradering på bekostning av maks lysstyrke på SDR. De siste skjermer har stått i vanlig rom uten mye varme.
Bildekvalitet:
Skjermen jeg kalibrerte sto i lys stue. Den sto i Standard modus ved første måling. Denne innstillingen er en mellomting mellom dynamisk som ofte blir brukt i butikker og FILM som er utgangspunkt for kalibrering. I standard innstilling var bilde for kraftig med sprengte kontraster og fargene var ikke naturlige. Fabrikkene setter ofte standard innstillingen nærmere butikk enn en FILM/kino innstilling slik at kundene ikke skal få «sjokk» av bildeforskjell fra butikk til hjemme i stua.
Grunnen til at det er en egen butikkinnstilling er at butikker gjerne har 3-4 ganger mer lysmengde enn du har hjemme. Derfor passer disse alt for kraftige bildeinnstillingene bedre for å tiltrekke seg din oppmerksomhet. Forskning viser at den skjermen som har mest lys og mest farge på en TV vegg, den velger vi i løpet av 10 sekunder. Derfor er det en kamp mot oppmerksomhet i butikken og TV produsentene drar derfor bilde til 12 på en skala til 10.
Ikke la deg lure! Sett TVene i Film/kino bildemodus og sammenlign. Det er 100% håpløst å sammenligne TVer i butikkmodus.
Nok om dette. Jeg målte skjermen i standard modus og den var som ventet for blå. Bildene etter kalibrering er veldig behagelig å se på og de minner om en OLED skjerm og det er som kjent ikke negativt. Denne skjermen leverer bilder av svært høy kvalitet etter kalibrering og som også holder på kontrast og farge fra de aller fleste vinkler. Den er enda bedre med tanke på reflekser enn 2018 Q9FN som var best i klassen i 2018. Årets modell er enda bedre-dette er den beste TV i lyst rom i 2019.
Bilde nedenfor viser forskjellen mellom en 65Q90 mot 65Q8DN i filmmodus sett fra siden i butikk. Begge har baklys på maks. Som en ser er årets QE65QE90 betydelig bedre på sideinnsyn enn Q8DN som står bak.
Jevnhet skjerm:
Her må hver enkelt bruker avgjøre, men som sagt skal det veldig bra gjøres å finne 1 skjerm som er 110% på dette området særlig på bakled (FALD) som vi snakker om her.
Generelt sett så virker OLED å være jevnere, men kan ha farge tint igjen+skitten skjerm. Dette har blitt langt bedre de senere år, men helt perfekt er det altså ikke, særlig på større skjermer. Her hadde også denne skjermen noe «dirty screen» noe som er mer vanlig enn uvanlig på store skjermer. OLED skjermer bruker som regel å være noe bedre med tanke på «dirty screen» men ingen regel uten unntak. Har ikke målt hvor ujevn skjermen var i %.
Kalibrering SDR:
Jeg målte først skjermen i standard modus som er den bildemodusen TV kommer i fra fabrikk. Der hadde som ventet skjermen et kraftig blåstikk. Når jeg satt TV i FILM modus så var i alle fall dette eksemplaret bra før kalibrering, maks avvik var ca 6. Her er alt under 3 bra. Litt for mye blått, men første inntrykket er at 2019 Q90 er noe bedre fra fabrikk enn Q9 når begge står i FILM modus-dette har gjeldt for Q90 så langt, men ting kan forandre seg når jeg får sett på flere eksemplarer.
Hvis en bruker verdier fra en annen kalibrert QE75Q90 så er du garantert å få feil bilde, da det vil være forskjeller eksemplarene i mellom. La derfor TVn stå i FILM modus eller få den kalibrert hjemme hos deg!
Kan nevne at jeg var hos 1 kunde med 2 stk Samsung 65Q9FN 2018 kjøpt samtidig. Begge hadde samme soft og var brukt like lenge. På den ene måtte jeg justere -2 på blåfargen i gråskala mens på den andre måtte jeg justere -12 på blåfargen i gråskala, for å få samme sluttresultat i gråskala. Når jeg sammenlignet begge TVer etter kalibrering var det ingen verdier som var like på gråskala eller fargerom. Begge var like opp mot D65/REC709 standard når begge var ferdig kalibrert.
Derfor vil jeg sterkt anbefale å bare la skjerm stå urørt i FILM modus som er beste modus på denne QE75Q90. Sjansen for at du får «kalibrert» bilde med innlagte verdier fra en lik skjerm er liten-svært liten. Dette har jeg også vist i innlegg tidligere på Facebook.
Denne skjermen bør absolutt ha en individuell kalibrering fra eksemplar til eksemplar for å få hentet ut potensialet. Pga oppbyggingen av bakled så vil blokkene kunne ha forskjellig fargetemperatur fra parti til parti. Årets skjerm kan synes bedre enn 2018 utgavene på dette området.
Samsung har gjort om noe i kalibreringsjusteringene på denne skjermen. Dette er mest tydelig på CMS fronten hvor alle farger har likt startnivå med 50 på alle justeringer.
Denne skjermen var brukt i over 1 mnd før kalibrering og dermed ferdig innkjørt. Denne kalibreringen vil derfor være rimelig stabil i flere tusen timer.
Gråskala/hvitbalanse:
Fra fabrikk ligger dette eksemplaret under delta avvik 6 i gråskala. Dette er et bra resultat fra fabrikk. Skjermen er jevnere i gråskala enn Q9FN TVene bruker å være. Etter kalibrering så treffer skjermen svært bra med 0,75 i snitt delta avvik. Dette et meget bra resultat og på nivå med de beste skjermene fra Sony, LG og Panasonic.
CMS/fargesjekker:
Også denne skjermen har fått en forbedret CMS justering som på 65Q90. Dette gjør at farge nyansene treffer bra. Her fikk jeg 0,79 snitt og 1,97 maks. Dette er et meget bra resultat isolert sett. Skal jeg flisespikke så treffer ikke skjermen helt i ytterpunkt på flere farger. Dette er ikke uvanlig på Samsung sine skjermer. Snittet er meget bra og litt bedre enn 2018 utgavene. Men Samsung kan med fordel jobbe enda mer med fargedekoderen for å blir like bra som de beste.
Når jeg sjekker denne skjermen med en utvidet fargesjekker med over 140 sjekk punkter så blir snittet 1,2 og maks på 5,1. Dette er isolert sett en meget god måling. Skjermen gjengir de fleste farger korrekt. Hudtoner, himmel farge m.m blir korrekt gjengitt. Men den har noen farger som stikker seg ut. Denne skjermen var mer korrekt i ytterpunktene med under 3 i avvik enn 65Q90 fra forrige blogg.
Så som alle QLED skjermer er ikke dette skjermen hvis du vil ha bilde 100% som regissør vil at filmen skal se ut som. Dette vil si at at alle farger i alle nyanser treffer korrekt i alle situasjoner så finnes det andre OLED og LCD skjermer fra: LG, Sony og Panasonic som gjør en bedre jobb på dette punktet. Her har Samsung en jobb å gjøre.
Jeg vet at jeg pirker, men når vi snakker om skjermer i toppsegmentet så forventer jeg topp resultater i alle måle parameter. Her har Sony og Panasonic satt standarden tidligere og den er høy-svært høy. Dagens beste skjermer gjengir bildene med meget stor presisjon ferdig kalibrert og det gjør denne også i 98% av tilfellene men noen farge nyanser stikker seg ut i negativ retning.
Konklusjonen på SDR er at dette er en meget god skjerm som er noe bedre enn 2018 utgaven, men det finnes bedre skjermer som jeg har målt når det gjelder toppmodeller når det gjelder fargenøyaktighet etter fargesjekker hvis en vil ha alt 100% i alle situasjoner.
Oppscalering fungerer fint fra 720P og oppover. Når ultra veiwing filtret er aktivert så mister skjermen noe skarphet opp mot de beste skjermene i 4K klasen.
Bevegelse:
Denne skjermen er god på bevegelser. Den virker å være veldig lik 2018. Den har også Samsung hikken hvor bilde kan hakka til noen ganger-sees særlig på 50HZ mot TV loger som begynner å flimre. Løsningen er da å slå AV motion noe jeg anbefaler-men dette er en smakssak. Denne «hikken» har vært med Samsung lenge nå håper på en fiks ved neste generasjon.
Innsynsvinkel:
Det er jo her at Samsung har satt inn støtet på årets modell. Forrige års modell hadde en snevert området hvor bildet var 100%. Bilde falmet når en kom ut på siden. Hvis en satt langt mot siden var bildet betydelig blassere enn rett forfra.
Årets modell har en kraftig for bedring på dette området!
Som en ser på bildene ovenfor så holder årets modell bedre på fargene på skrå vinkel. Men når en kommer mye på siden som bildet helt til høyre, falmer fargene kraftig. Her vil en OLED skjerm være bedre fra alle vinkler. Så NEI det er fremdels ingen OLED skjerm med tanke på innsynsvinkel, men en kraftig velkommen forbedring og den beste LCD skjermen jeg har sett så langt totalt sett. Når en tar med sortnivå/farge og innsynsvinkel.
Sitter du ekstremt på skrå dvs over 70 grader i forhold til TVn så vil jeg anbefale å gå for OLED skjerm. Denne Tv vil fungere i de aller aller fleste stuer med tanke på inn synsvinkel.
Skjermen er mindre følsom for høyde enn forrige års modell
På vanlig TV ser en ikke veldig mye til lyslekkasje «blooming» rundt et lyst objekt. Men sitter en på skrå så ser en lysslekkasjen enklere. Her var dette eksemplaret betydelig bedre enn 65″ utgaven og like god som 2018 Q9 dvs svært lite synlig lyslekkasje/blooming.
Skjermen blir som et sort hull som 65Q9FN og er best i klassen i et svært lyst rom som nevnt tidligere. Det blir svært lite reflekser sammenlignet med andre TVer. En ser noe reflekser på mine bilder, men jeg vet ikke om en annen skjerm pr nå med mindre reflekser. Denne skjermen fungerer fin fint i en lys stue selv om akkurat denne 75Q90 hadde mindre lys enn forventet. Du skal ha en svært sær stue hvis denne skjermen ikke er mulig å bruke.
HDR kalibrerings resultater:
Nå er vi kommet til HDR kalibrering. Her gikk jeg tom for batteri på 4K HDR signal generator så jeg fikk kun målt og justert 2 pkt gråskala. Dette blir derfor ikke en full rapport.
Som tidligere har ikke Samsung sine skjermer Dolby Vision støtte-dette er et stort minus i min bok. Årets modell har en «aktiv» justering av lysstyrke som dessverre ikke er mulig å slå av-utfra det jeg har funnet ut på 4K HDR. På denne ekspemplaret så finn jeg 1558 nits som maks på 10% test bilde ferdig kalibrert. Dette er noe lavere enn på 65″ utgaven.
Bilde nedenfor er hentet fra HDTV test sin sammenligning av Q90 vs C9 Selvsagt har Q90 mer trykk i de lyse 100% delene av bilde. Men se på sanden i stranden hvor utvasket den er på Q90. Dette skylles hovedsakelig svakere kontrast+ aktiv lyssyring fra Samsung sin side. En ser langt mer detaljer i sanden på Oled skjermen. Dette er helt som forventet når kontrast forskjellen er: 3600:1 på 75Q90 og over 700 000:1 på OLED skjermen i reel kontrast på HDR. Flere hunder ganger større kontrast er synlig. Lysstyrke er IKKE alt på 4K HDR. Jeg burker å sammenlignet med grunn muren(sortnivå) på et hus. Det hjelper ikke hvor mye du bygger opp grunnmuren(lysstyrke) hvis ikke grunnmuren er sterk nok! Dette blir svært tydelig på 4K HDR hvor min sort er 0,105 og det er mørke grått i beste fall og ikke sort,
Gråskala/EOTF kruve:
Her komme vi til det punktet som jeg var lite imponert over både på 2018 utgaven 75Q9FN og på årets 65Q90 og det er hvordan skjermen følger EOTF kurven. Men her har det skjedd forbedringer til det bedre. Det er tydelig at Samsung har justert ned «lys pumpingen» i denne soft utgaven 1303 vs 1047.
Dette er bedre men heller ikke denne skjermen er helt korrekt. Før justering så er avviket opp til 400 nits-så avviket er halvert mot mitt første møte med Q90 serien.
Det er mulig å manipulere kurven via kontrast justering til å treffe EOTF-MEN denne skjermen har en aktiv justering som hele tiden «pumper opp» lyset slik at det en måler ikke stemmer med det som faktisk vises på skjermen i noen tilfeller. Men i de fleste tilfeller så ser denne skjermen langt bedre ut i virkeligheten enn den forrige Q90 jeg skrev blogg om. Det er som det er 2 forskjellige Tver.
Klart mer naturlig bilde og testfilmen fra Smia ser faktisk så mørk ut som den skal gjøre sånn stort sett. En ser på noen test bilder at skjermen justerer bilde vel heftig-så dette er ikke skjermen som viser materialet 100% likt det som var utgangspunktet. Den blør ut i lyse bildet for å «imponere». Mange vil nok like dette men hvis du vil ha alle detaljer så er ikke den beste skjermen i topp klassen.
Hele bildet var mer avbalansert på dette eksemplaret. Dette ga seg også resultat i ikke like «smell» i bilde på 4K HDR. Målte den faste gule steinen på smia filmen og denne skjermen ga 380 nits. Dette er på nivå med OLED skjermer. Så akkurat på dette punktet er ikke denne skjermen bedre enn OLED på små objekter så klarer ikke/vil ikke Samsung at skjermene deres skal yte maks. Dette for å minske lysslekkasje/blooming.
Men jeg har forståelse for at mange kan like også denne måten å vise blider på. Folk flest er jo blitt vant til over eksponerte bilder via butikk og fra fabrikk gjennom årene så skjønner sånn sett hvorfor test grupper til Samsung foretrekker et litt «pimpa bilde». Men for meg som vil ha bilde som virkeligheten faller denne skjermen litt igjennom noen ganger. Stort sett leverer den bilder av svært høy kvalitet på 4K HDR
Denne 75Q90 fikk 1558 nits på 10% vindu ferdig kalibrert opp mot EOTF kurve.
Etter kalibrering så måler denne skjermen svært bra i gråskala. Delta avviket ligger under 3 når en tar med lysstryke-dette er meget bra! Dette er en klar forbedring fra 65Q90.
Nå er det alltid spennende med Samsung siden de har vist tidligere at de forandrer EOTF kurven og en rekke andre bildeparameter via soft som jeg tidligere skrev blogg om Q9FN med ny soft i 2018
Jeg skjønner at mange kan like et lyst bilde som denne TVn har før kalibrering. Men jeg håper at Samsung lar FILM modusen være en FILM modus og gi kunden bildet slik de som har lagt en film vil at den skal se ut som. Det er KUN Samsung som driver bevist og manipulerer EOTF kurven på en slik måte på sine toppmodeller så vidt jeg vet om og har målt meg fram til.
Men denne skjermen er klart bedre enn 65Q90. Jeg håper også at de lar lysstyrken være fast og ikke gå opp/ned utfra bilde informasjon f.eks teksting på 4K HDR. For noen blir dette irriterende å se på. En ren Dolby Vision modus hadde vært kjærkommet!
Fargesjekker og fargerom:
Her gikk jeg som sagt tom for batteri så har ingen ting å melde.
Lyslekkasje/blooming:
Her var jeg spent siden mitt første møte med 65Q90 var skuffende på dette punktet. 65Q90 jeg kalibrerte hadde store problemer med tildels veldig synlig lysslekkasje på 4K HDR. Dette var lett synlig i butikk selv etter kalibrering.
Desto gledeligere er det å melde at denne 75Q90 har betydelig mindre lysslekkasje og fremstår som en helt annen skjerm på dette punktet. Når jeg kjørte HDR filmer på denne skjermen så var det ikke synlig at hele bilde ble delt opp i dimmesoner slik som det ble på 65Q90.
Det hjelper nok mye at bilde faktisk følger EOTF kurven i større grad og ikke lever sitt eget liv om det gjorde på 65Q90 med soft 1046. Dette gjør at skjermen får større mulighet til å styre bilde til det bedre.
Som en ser av bilde ovenfor så er bilde svært bra til LCD å være! Det er svært lite synlig blooming/lyslekkasje. Denne skjermen er like bra/bedre enn 2018 Q9 på dette punktet.
Det er fremdeles slik at OLED er bedre på dette området men denne skjermen gjør en svært god jobb. Så jeg håper at denne skjermen representerer bedre hva årets Q90 serie er istand til.
Når jeg får kalibert flere 75Q90 vil jeg dele mine inntrykk hva som skjer med de særlig på 4K HDR med de nyere soft.